בשנים האחרונות, מגמת הצמחונות והטבעונות הולכת ומתרחבת ברחבי העולם – וגם אצלנו בישראל. אבל יש טרנד חדש שמתחיל לכבוש את הצלחת הישראלית: יום שני ללא בשר (Meatless Monday). אם נתקלתם לאחרונה בפוסטים של חברים עם קערות צבעוניות או קמפיינים המעודדים השמטת בשר מארוחת הערב, אתם כנראה לא לבד – ושווה לעצור ולשאול: מה עומד מאחורי גל ההתלהבות הזה, ולמה עוד ועוד ישראלים קמים ביום שני ומוותרים על הבשר, לטובת בריאות, סביבה… ואפילו יצירתיות במטבח?
איך הכול התחיל?
רעיון 'יום שני ללא בשר' נולד בארה"ב בתחילת שנות ה-2000, מתוך מטרה ברורה: להקטין את צריכת הבשר ולשפר את בריאות הציבור, תוך התחשבות בהשלכות הסביבתיות של תעשיית הבשר. המודל התפשט הרבה מעבר לארה"ב ומצא לו קהל גם באירופה, דרום אמריקה, ואפילו בישראל – מדינה שידועה באהבתה למנגל וחזה עוף.
אז למה דווקא יום שני?
מעבר לנוחות שבבחירת תחילת השבוע, מחקרים מצאו שרוב האנשים פותחים דף חדש בראשון או שני – קובעים מטרות חדשות, מנסים מנהגים בריאים. יום שני אפוא, הוא יום אופטימלי לאימוץ הרגל כזה: אחרי שבת עשירה בארוחות דשנות, מגיע בדיוק הזמן לאתגר את עצמכם ליום אחד קליל יותר לגוף – ולכוכב שאנחנו חיים עליו.
מה חשוב לדעת?
בעשורים האחרונים, מחקרים מדעיים מצביעים על כך שצריכת בשר גבוהה מעלה את הסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוגי סרטן וסוכרת. מעבר לכך, תעשיית הבשר היא אחת מהתעשיות המזהמות ביותר בעולם: היא צורכת כמויות אדירות של מים, שטחי מרעה, מייצרת פליטות גזי חממה ומהווה נטל משמעותי על כדור הארץ. ישראל, שנמצאת כבר שנים בצמרת המדינות שצורכות בשר לנפש – מגלה כיום את ההשפעות האמיתיות ומתחילה לחשוב אחרת.
ישראלים עושים שינוי – ולא רק מסיבות אידיאולוגיות
בעבודות מחקר שנערכו לאחרונה בישראל, נמצא שאנשים שנקטו במדיניות של יום ללא בשר הרגישו יותר מרוצים מהצלחת, היו פתוחים להתנסות בטעמים חדשים ואפילו דיווחו על תחושת אנרגיה מוגברת. זה לא אומר שהם הפכו לצמחונים – אלא בחרו לשבור שגרה, להכניס למטבח יותר קטניות, ירקות, דגנים ומנות ממטבחי העולם.
יוזמות גדולות וקטנות
בעקבות ההצלחה הבינלאומית, מספר גופים ציבוריים ועסקים בישראל כבר שותפים ליוזמה: עיריות, משרדי ממשלה, מסעדות מובילות – כולם עושים פיילוטים ומציעים תפריטים מיוחדים בימי שני, או מוציאים קריאות לציבור להצטרף. אפילו בבתי הספר והצבא משולבות עצות ומתכונים חדשים.
איך מתחילים?
שווה לנסות – אפילו ליום אחד בשבוע. קל למצוא היום מתכונים מלהיבים ומגוונים: קציצות עדשים, פלאפל ביתי, פשטידת ירקות, תבשילים אסייתיים ולחובבי הגריל – המבורגרים טבעוניים שלא מביישים אף קציצה. הרשת מלאה בבלוגים, טיפים וקבוצות תמיכה, ובכל סופר כבר תפגשו מעדני סויה, מוצרים על בסיס קטניות, ועוד פתרונות נוחים לכל כיס.
אז מה יוצא לכם מזה?
זה לא רק עניין של סולידריות סביבתית או חיסכון – תתפלאו לגלות עד כמה קל להכניס בריאות וצבע לצלחת, להרגיש קלילים יותר ולהיות שותפים למשהו גדול. אולי בערב יום שני, במקום לחשוב על סטייק – תפתיעו את עצמכם בארוחה אחרת, ממריצה ומרעננת.
יום שני ללא בשר – לפעמים מספיק יום אחד בשביל לשנות הרגל, וגם עתיד.