הקסם האבוד של מכבי תל אביב

מועדון הכדורסל המפואר ביותר בישראל ואחד מהמובילים באירופה בכל הזמנים. בין הזכיות של מכבי ניתן למצוא 55 פעמים באליפות הליגה הישראלית, 45 בגביע המדינה, 10 בגביע הליגה ו-6 ביורוליג שמייצג את המפעל החשוב ביותר באירופה. זכיות נוספות הן בגביע הבין יבשתי ובליגה האדריאטית.

מכבי בעבר

חוותה הרבה שנים יפות ביניהן שליטה מוחלטת בליגה הישראלית, זכיות באירופה ושחקנים שלא ניתן לשכוח. החל מטל ברודי שאחראי על המשפט “אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה – לא רק בספורט, בהכל” ועד לסגל בתחילת שנות ה-2000 שנחשב בעיני רבים לאחת הקבוצות הגדולות באירופה בכל הזמנים. את הזכייה הראשונה ביורוליג חגגו בסוף שנות ה-70 אך מה שהיה בעשור הראשון של המאה ה-21 ספק אם ישוחזר. מכבי זכתה ב-3 אליפויות אירופה כאשר 2 מהן היו ‘בק- טו-בק’ ושנה לאחר מכן הגיעו לגמר שם הפסידו לצסק”א מוסקבה.

המשחק הזכור ביותר הוא ללא ספק נס ז’לגיריס אשר היה משחק הדחה מאירופה או עלייה לפיינל פור. התוצאה הייתה 94:91 לז’לגיריס כאשר השעון הראה 2.2 שניות לסיום המשחק. גור שלף הוציא כדור מתחת לסל של מכבי ובמסירה ארוכה לצידו השני של המגרש מצא את דריק שארפ שבנפילה קדימה קלע סל ל-3 נקודות שהביא להארכה, שם מכבי ניצחה. באותה עונה בשנת 2004 מכבי זכתה ביורוליג.

מכבי בעשור האחרון

מכבי חוותה בשנים האחרונות הרבה עליות וירידות. לאחר שנים בהם הם שלטו בליגה המקומית ובאירופה, מכבי לא הצליחה להתייצב ואיבדה תארים רבים. בשנת 2014 מכבי זכתה בטרבל, אך מאז היא חוותה שיאים שליליים ולא הצליחה לשמר קבוצה או לפחות שחקנים לרוץ איתם ופיטרה מאמנים רבים שלא הצליחו להביא את הקבוצה להישגים. בין השיאים השליליים ניתן למצוא הפסד לנועלת הטבלה ו-5 הפסדים ברציפות מה שמעולם לא קרה. מכבי הודחה לראשונה בשלב הבתים של היורוליג וחטפה את הפסד הליגה הגדול ביותר שלהם מול מכבי חיפה. הקבוצה הודחה בחצי גמר הפליאוף 3 שנים ברציפות לאחר שמעולם הקבוצה לא חוותה אי העפלה לגמר שנתיים ברציפות. בעונת 2016/17 היא סיימה את העונה הסדירה במקום הרביעי, שהוא הנמוך ביותר בתולדות המועדון.

מכבי היום

לאחר העפלה ממקום חמישי ביורוליג לשלב הפליאוף מכבי נראית כקבוצה שלמה יותר שיש לה מה להציע. היא התחילה את העונה בצורה מגומגמת ויכלה לנצח ולהפסיד לכל קבוצה. במהלך העונה שמענו רבות על האפשרות לפיטורי המאמן עודד קטש שלא הצליח להביא לידי ביטוי את יכולת הסגל שנבנה ועל שחקנים רבים שלא מצליחים להוכיח את עצמם. מכבי חוותה פציעות מתחילת העונה שהמשמעותית ביניהן היא של אלכס פוית’רס והיה נראה שפליאוף היורוליג רחוק מהישג יד. אך משהו בתקופה האחרונה עובד טוב יותר ואנו צופים בקבוצה מאוחדת שהשינוי העיקרי שביצעה הוא בצד ההגנתי. הקבוצה נלחמת על כל כדור ונראה שגם הזרים שפחות שמרו בתחילת העונה עושים עבודה הרבה יותר טובה. מכבי פוגשת את מונאקו לקרב של הטוב מ-5 ומגיעה לשם במומנטום חיובי לאחר שניצחה את ריאל מדריד בהארכה. העונה מכבי מחזיקה במספר הניצחונות הרב ביותר במשחקי בית ביורוליג וכבר לא ניתן לומר עליה שהיא קבוצה שתגיע למשחק הבא כאנדרדוג. אין קבוצה שהייתה מעדיפה לקבל את מכבי ובטח לא לפגוש אותה בהיכל מנורה.

בהתאם למצב הנוכחי אפשר בהחלט לפנטז על העפלה לפיינל פור ואולי אפילו יותר. אך לעבור את מונאקו היא משימה לא פשוטה בכלל. הם בנו סגל חזק, סיימו במקום הרביעי ושני המשחקים הראשונים משוחקים אצלם, שם מכבי הפסידה העונה 86:67.

מבט אל העתיד

לאחר שנים שמכבי לא מצליחה להעמיד סגל יציב, בטח להמשך, אנו צופים בהחתמות של הכוכבים שמובילים את מכבי ושומעים על אופציות להחתמות נוספות. בהתחשב בכך שמכבי ישמרו על השלד הקיים ואולי עם אופציה של מספר החתמות נוספות של זרים ניתן יהיה לצפות באחת הקבוצות הטובות ביותר שהעמידה מכבי בשנים האחרונות ואולי כמי שמסוגלת לקחת זכייה נוספת ביורוליג, מה שלא ראינו זמן רב. בגזרת הישראלים ישנו שיפור בדקות משחק ביורוליג וגם בתפוקה, אך נראה שאפשר לייצר יותר, בטח בהתחשב בכך שיש 3 ישראלים שמספר הדקות שהם מקבלים היא מועטה ואפילו בליגה במשחקים צמודים הם לא רואים יותר מדי דקות משחק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

to top