בעשרות השנים האחרונות התרגלנו לחשוב על המזרח התיכון דרך עדשות הנפט – משאב שעליו נבנתה הכלכלה של מדינות רבות באזור, ושעיצב לעיתים גם את המפה הפוליטית והחברתית. אבל האם בעידן הדיגיטלי, בו מידע הוא המטבע החשוב ביותר, הנפט הדיגיטלי – כלומר דאטה, פיתוחי AI, אנליטיקות חכמות ומרכזי נתונים – הופך ל'זהב השחור' החדש של המזה"ת? האם צפוי לנו טרנד כלכלי טכנולוגי שיטלטל את האזור ויהפוך את המזרח התיכון לחזית הטכנולוגיה הגלובלית?
החיפוש אחרי 'נפט דיגיטלי' נהיה נושא חם במדינות כמו איחוד האמירויות הערביות, ערב הסעודית, קטאר ואפילו ישראל. במובנים מסוימים, יש כאן הזדמנות פז – ההון מניצול הנפט והגז בשילוב עם חזון חדש לערים חכמות, בינה מלאכותית ותשתיות מידע ענקיות. לא פלא שדובאי ואבו דאבי מרימות מרכזי דאטה מהמתקדמים בעולם, ומשקיעות הון בסייבר, בלוקצ'יין ומיזמי DATA בין-לאומיים.
ערים כמו ניאום שבערב הסעודית אינן רק הפרויקט הבניה החדשני ביותר בעולם, אלא גם זירה ניסיונית לאיסוף וניתוח מאסיבי של נתונים. כל תנועה, אינטראקציה דיגיטלית ופעילות אישית מתועדת במטרה לייעל שירותים, להוזיל עלויות ולבנות כלכלה דיגיטלית משגשגת. והנתונים? הם נמכרים, מוזרמים ומנותחים – לעיתים לפי צדק חברתי, ולעיתים מתוך אינטרסים מסחריים או מדינתיים עמוקים.
מדוע זה מעניין דווקא עכשיו? מהפכת הבינה המלאכותית בשנים האחרונות העצימה פי כמה את התיאבון לאיסוף דאטה מהיר ויעיל, ולתשתיות טכנולוגיות מתקדמות. אם עד לפני עשור 'נפט' היה עניין של מי שיש לו בארות – הרי שבעידן הביג דאטה, כל אזרח, רשת חכמה או מערכת אנרגיה מתקדמת הם מקור רווח כלכלי פוטנציאלי לא פחות מאשר קידוח רגיל.
ההשקעות עוברות טרנספורמציה: ממשלות מזרימות מאות מיליארדים להקמת חברות ענן, תשתיות אינטרנט אולטרה מהירות, מרכזי דאטה איזוריים ומסגרות רגולציה מתקדמות. גם גופים בינלאומיים כמו AWS, Google Cloud ומייקרוסופט זיהו את הפוטנציאל, ופורסים רגליים במזרח התיכון בקצב מהיר במיוחד.
אבל האם ה'נפט הדיגיטלי' באמת יהפוך לטרנד שמשנה את כללי המשחק, או שמא הוא רק חלום של שליטים וחזון של יזמים? רבים טוענים שזהו מעבר בלתי נמנע: כשכוח המידע גובר על חומר הגלם, כל מי שיש לו תשתיות נתונים, מומחי AI וצוותי סייבר מתקדמים – מחזיק במקבילה המודרנית לחבל נפט ענק. אחרים מזהירים מפני תלות בנתונים רגישים, מתקפות סייבר מסוכנות והצורך לאזן בין צמיחה דיגיטלית לבין פרטיות האדם.
העובדה הפשוטה היא שאף אחד לא רוצה להישאר מאחור – ומה שהיה נכון לעידן הנפט הפיזי, נכון כאין וכאפס מול מאגרי הדאטה, האנליטיקה והבינה המלאכותית של ימינו. המזרח התיכון נערך לקפיצה הגדולה של 'הנפט הדיגיטלי', וזה הזמן הנכון לשאול: מי ינצל נכון את ההזדמנות, ומי יישאר נואש, כמו אותם משקיעים שנרדמו בזמן מהפכת הנפט?
העולם עוקב – ויש סיכוי לא רע שאם הטרנד יפרוץ, הנפט הדיגיטלי יהיה הרבה יותר משפיע, חוצה גבולות ומקומצות, מכל טרנד כלכלי-טכנולוגי שראינו בעבר.