ישראל נמצאת בשנים האחרונות בעיצומה של מהפכת תשלומים. ממטבעות ושטרות, דרך צ'קים ועד כרטיסי אשראי, הדרך שבה אנחנו משלמים השתנתה ללא היכר, ולאחרונה תפסו מערכות התשלום הדיגיטליות תאוצה משמעותית. האם ישראלים באמת נפרדים מהמזומן לטובת העולם הדיגיטלי? במאמר זה נבחן כיצד התפתחו מערכות התשלום הדיגיטליות, מדוע הן הופכות לכלי מרכזי במשק, ומה ההשלכות החברתיות והכלכליות של ירידת קרנו של המזומן.
המגמה המרכזית כיום בעולם התשלומים היא העלמותו ההדרגתית של המזומן מהשימוש היומיומי. מעגל הרכישות, הן במרכזי קניות והן בעסקים קטנים, מבוצע יותר ויותר באמצעים דיגיטליים – אפליקציות תשלום כמו ביט, פייבוקס או פיי, שירותי תשלום דרך האשראי, קודי QR, תשלום באמצעות הארנקים הדיגיטליים ועוד. ישראל התאימה את עצמה לעולם, והצטרפה למהפכה עם הובלה טכנולוגית בתחומים אלו.
הממשלה והרגולטורים בישראל פועלים נמרצות לצמצום השימוש במזומן: חוק צמצום השימוש במזומן שנכנס לתוקפו מ-2018 הגביל משמעותית עסקאות הנעשות בשטרות ומטבעות. במקביל, זינק מספר התקנות והמתקנים לקבלת תשלומים דיגיטליים גם בעסקי השירותים הקטנים – מרופא ועד הירקן.
מנוע דחף נוסף היה משבר הקורונה, שדחף עסקים רבים ואזרחים להימנע ממגע ידני ומטיפול במזומנים, מתוך חשש מהידבקות. כך הפכו האפליקציות השונות והקנייה מרחוק למתבקשות כמעט בכל תחום, וכבר ב-2023 מעל ל-60% מהעסקאות הגדולות נעשו באמצעים דיגיטליים.
האם מדובר רק בנוחות, או שיש לכך משמעויות רחבות יותר? התשובה מורכבת. מצד אחד, מדובר בקפיצת מדרגה לניהול פיננסי – כל עסקה מתועדת, מתבצעת במהירות ובלי הצורך להסתובב עם מזומנים. עסקים מרוויחים מסיכום ניהול פשוט, בטחון גבוה ויכולת לעקוב אחרי זרימת הכסף. הרגולטורים נהנים משקיפות, צמצום העלמות מס, והקטנת היקף 'הכלכלה השחורה'.
אך לא הכל ורוד: נפרדים מהמזומן – אבל לא כולם מוכנים לוותר עליו. אוכלוסיות מבוגרות, אנשים ללא נגישות טכנולוגית, ואחרונים תחת קו העוני, עדיין זקוקים למזומן. גם עסקים שפועלים באזורים מרוחקים או בענפים שהמדינה מתקשה להחיל בהם את מהפכת הדיגיטל, מתקשים לבצע קפיצה מלאה לעולם ללא מזומן. יש להזהיר גם משאלות של פרטיות ואבטחת מידע – כל תשלום מתועד ומשאיר חותם דיגיטלי, מה שמעלה חששות אצל לא מעט אזרחים.
ובכל זאת, אם נסתכל על התמונה הרחבה — אין ספק כי הכיוון ברור: עולם התשלומים בישראל נע במהירות קדימה, והנוכחות הדיגיטלית היא כבר לא העתיד, אלא ההווה. רבים מהישראלים כבר לא זוכרים מתי השתמשו לאחרונה בשטר, וקשה למצוא עסקים שלא מחזיקים אמצעי תשלום דיגיטליים מכל סוג.
לסיכום, המזומן אולי עוד לא נעלם לחלוטין מן העולם, אך המגמה היא ברורה: ישראל צועדת לעבר מציאות – ואולי גם מהפכה – שבה למטבעות ולשטרות יהיה מקום הולך ומתמעט. האם נצליח להיפרד מהמזומן לגמרי? ימים יגידו – עד אז, כדאי להתחיל להתרגל לעולם שבו הכל עובר דרך הטלפון.