כולם חושבים שאם רק נגור בארץ שטופת שמש, כמו ישראל, נהיה מכוסים בוויטמין D ונוכל לשכוח מתוספים. האמת? המציאות רחוקה מהמחשבה הזו. גם בקיץ, עשרות אחוזים מהישראלים, גברים ונשים, ילדים ומבוגרים, נמצאים בחוסר חמור של ויטמין D – והגוף שלנו משלם את המחיר.
אז איך זה קורה לנו דווקא כאן? השמש אמנם מעלינו, אבל אורח החיים המודרני בבניינים, בעבודה משרדית, בילוי בקניונים או בבתי קפה – ובעיקר שימוש אינטנסיבי בקרם הגנה, ביגוד המכסה את רוב הגוף והימנעות משעות שיא הקרינה – כל אלו מצמצמים משמעותית את החשיפה של עורנו לקרני UVB הדרושות לסינטזת ויטמין D. למשוואה הזו נכנסים עוד גורמים, כמו עור כהה (שזקוק לחשיפה ממושכת יותר), משקל גוף גבוה וגיל מבוגר, שכולם תורמים לסיכון למחסור.
אבל מה בכלל עושה ויטמין D, ולמה כ"כ חשוב שלא נחסר בו, גם בקיץ? ויטמין D משפיע על כל מערכת חיונית בגוף: הוא חיוני לספיגת סידן ולבריאות העצמות והשיניים, וחסר בו מגביר את הסיכון לשברים, דלדול עצם ואוסטאופורוזיס, גם בגיל צעיר. נוסף על כך, בשנים האחרונות מסתבר כי ויטמין D תורם לא רק לשלד, אלא למערכת החיסון, לשרירים, למערכת העצבים ואף לבריאות הנפש. חסר בוויטמין D נמצא בקשר לעליה בסיכון למחלות אוטואימוניות כמו סוכרת סוג 1 וטרשת נפוצה, עלייה בעייפות כרונית, ירידה בריכוז, ירידה במצב הרוח, ואף דיכאון.
איך מרגישים שחסרים? רוב האנשים בכלל לא ירגישו שתהיה להם רמה נמוכה, עד שבדיקת דם תיתן את הכותרת. אחרים יוכלו לחוות חולשת שרירים, תחלואה חוזרת בדרכי הנשימה, ירידה כללית באנרגיה והרגשה "כבדה".
מה עושים?
1. משפרים חשיפה לשמש: נסו להקדיש 10–20 דקות ביום של חשיפה ישירה לאור שמש (באזור הידיים/פנים/רגליים), בשעות הבוקר או אחר הצהריים (בזהירות מהנזקים של קרינת השמש!).
2. תזונה: מעט מאוד מזון מכיל ויטמין D באופן טבעי – דגים שמנים (סלמון, טונה), חלמון ביצה ומוצרי חלב מועשרים – אך לרוב זה לא מספיק.
3. תוספים: לרבים, בעיקר מבוגרים ואנשים בסיכון, הרופאים ממליצים על תוסף יומי קל לזימוש. כדאי לבדוק רמת ויטמין D בבדיקת דם לפני שמתחילים, ולהתייעץ עם רופא לגבי המינון.
לסיכום, גם בקיץ הישראלי החם, מחסור בוויטמין D הופך לבעיה נפוצה ומשמעותית שמשפיעה על הבריאות שלנו הרבה מעבר למה שנדמה. אל תניחו שאתם "מכוסים" רק כי אתם בישראל – בדקו, תשאלו, ודאגו לעצמכם ולקרובים לכם. הבריאות שלכם בידיים שלכם.