ינון מגל ויחסיו המורכבים עם התקשורת הממסדית בישראל

ינון מגל הוא דמות שנויה במחלוקת בנוף התקשורת הישראלית. מצד אחד, הוא עיתונאי עתיר ניסיון שהיה בעבר עורך ראשי באתר "וואלה" ואחד המגישים הבולטים בערוצי הרדיו והטלוויזיה. מצד שני, בשנים האחרונות הפך מגל ליקיר המחנה הימני-שמרני ולמושא ביקורת חריפה, הן מצד התקשורת הממסדית והן מצד קהלים שמזוהים איתה.

כדי להבין את מערכת היחסים המורכבת של מגל עם התקשורת המסורתית, כדאי לרגע להתבונן במסלול שעשה. מגל החל את דרכו בתקשורת מתוך קונצנזוס יחסי. עמד בראש מערכת חדשות מובילה ונתפס עיתונאי מסורתי לכל דבר. נקודת המפנה התרחשה כאשר נכנס לפוליטיקה, הפך לחבר הכנסת מטעם הבית היהודי, ועם שובו לתקשורת – הביא עימו קול מובהק, כמעט אנטגוניסטי, כלפי מוסדות התקשורת הוותיקים.

פוסטים של מגל ברשתות החברתיות, כמו גם השתתפותו בתוכניות פופולריות כמו "האולפן הפתוח" של ערוץ 14 ו"הפטריוטים", הפכו אותו לזמר קולו של ציבור גדול המרגיש שחלק מהתקשורת משרת אג'נדה מצומצמת – בעיקר שמאלית, ליברלית ותל אביבית, תוך הדרת קולות אחרים והשכבת זוויות מסוימות של המציאות. מגל מציב את עצמו ואת עוקביו במעמד "האנדרדוג" שקולו מושתק או מגחך.

בצד השני של המתרס ניצבת התקשורת המסורתית, בדגש על גופי שידור ותיקים ועיתונות כתובה, שמגל רואה בהם מניעים את ה"שיח הרעיל" ומבקרים באינטנסיביות גבוהה את מגישי ערוץ 14 ואת יוזמות שקוראות לשינוי במוקדי הכוח של התקשורת. ביטויים כמו "התקשורת הממסדית" או "הברנז'ה" הפכו לחלק מהשפה היומיומית של מגל וחבריו לדרך, ובסצנה הציבורית התפתח לעיתים דו-שיח אלים ולא מפרגן.

יחסי האהבה-שנאה בין מגל לתקשורת המסורתית הגיעו לא פעם להתבטאויות חריפות. מגל מדבר רבות על "הסילוף", "חוסר האיזון" ו"התאגדות אינטרסנטית" של חלק מהעיתונאים, ומנגד – רבים בתקשורת המרכזית רואים בו דמגוג המלהיט יצרים בציבור ומערער במתכוון את אמון הציבור בגופי התקשורת. אירועים בהם מגל מתעמת עם קולגות, יהיו אלה תוכניות אירוח או פוסטים מתלהטים – זוכים לכיסוי תקשורתי רחב שממחיש עד כמה יחסיו עם התקשורת הפכו לסיפור בפני עצמו.

אבל מעבר לפרסונה, היחסים של מגל עם התקשורת הממסדית משקפים רוחב חברתי רחב בהרבה: המשבר באמון הציבור בתקשורת, התגברות מגמות הפוליטיזציה של התקשורת, והבחירה של צרכני המדיה לצרוך פחות תקשורת מגוונת ויותר תכנים "תפורים למידה". מגל הפך לאחת הדמויות שמסמלות את הסדק הגדול שנפער בחברה הישראלית סביב שאלות של ייצוג, אמון, והזכות לביקורת גם כלפי גוף שהיה בעבר חסין ומוביל.

במובן מסוים, ינון מגל מהווה גם תמרור אזהרה וגם ביטוי לתקווה עבור צדדים שונים במפה הציבורית. עבור עוקביו הוא סמל אמת שיש להשמיע אותה מול כל בימה, גם – ואולי בעיקר – אל מול הממסד. עבור מבקריו הוא הזדמנות להתבוננות פנימית בציבוריות בישראל ובשאלה איפה עוברת הגבול בין ביקורת מחויבת לחשיבה קונספירטיבית שמערערת את יסודות השידור הציבורי והאמון הדמוקרטי.

כך או אחרת, נראה כי המשבר/דיאלוג שמגל מנהל עם התקשורת הממסדית כאן כדי להישאר, והוא ממשיך להציף שאלות לא פשוטות על הכוח, התפקיד והאחריות של התקשורת, כמו גם של הקולות הביקורתיים שמולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *