האם הביטקוין בדרך לשבור את כל השיאים – ומה עומד מאחורי העלייה הסוחפת?

נראה שהשיגעון סביב ביטקוין שוב חוזר – והפעם עוצמתי מתמיד. המטבע הדיגיטלי המוביל בעולם מתקרב לרמות השיא אותן ראה בסוף 2021, ומושך תשומת לב מאסיבית מצד משקיעים, אנליסטים וכלי תקשורת. אך לא מדובר בעוד גחמה רגעית; מוטלים כאן גורמים כלכליים, טכנולוגיים וחברתיים – חלקם ברורים, חלקם פחות – שדוחפים את הביטקוין לעליות כמותן לא ראינו זמן רב.

המשחק משתנה: קבלה רגולטורית וביקושים מוסדיים
אין ספק שהאוויר החם שמזרים גל האופטימיות סביב ביטקוין מגיע גם מהתפתחויות רגולטוריות פורצות דרך. בינואר 2024 אישרה רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) בקשות להקמת קרנות סל (ETF) על בסיס ביטקוין, מהלך ששנים רבות סיכל את קליטת הביטקוין בקרב משקיעים מסורתיים. בפועל, האפשרות להשקיע דרך ETF עוררה נהירה של שחקנים מוסדיים אדירים – פנסיות, קרנות נאמנות, חברות ביטוח ובנקים.

כשחקנים אלה נכנסים לשוק, הכסף שנשפך גדל לאין ערוך ובהתאם – גם המחיר. לא מדובר רק בסכומים, אלא בשינוי בתפיסת הביטקוין כנכס "לגיטימי" יותר, כזה שלא שייך רק למסחר ספקולטיבי של יחידים והרפתקנים.

הצפי להלווינג – אירוע הקמצנות הגדול
אחד המנגנונים המסקרנים ביותר בעולם הביטקוין הוא ה"הלווינג" – אירוע קבוע מראש בקוד (כל כ-4 שנים) שבו נחתך בחצי התגמול שמקבלים כורים עבור יצירת בלוק חדש. התוצאה היא צמצום בקצב הוספת הביטקוינים לשוק – הפחתה בהיצע אל מול ביקוש שצומח. ההיסטוריה מלמדת כי ברוב המקרים תקופה שלפני ואחרי ההלווינג מתאפיינת בעליות מחירים חדות.

באפריל 2024 התרחש הלווינג כזה – וההשפעה מיד הורגשה בעלייה דרמטית בביקושים לנוכח הבנה שההיצע לא יצליח להדביק את הרעב למטבע הדיגיטלי. המשקיעים מזהים כאן הזדמנות להרוויח מההתכווצות ההיצע, ומחזקת עוד יותר את הגרף כלפי מעלה.

רמות אמון וחששות ממטבעות מסורתיים
בעוד הכלכלה הגלובלית מתמודדת עם אינפלציה, חוסר יציבות גיאו-פוליטית וחששות מהמערכת הבנקאית, משקיעים רבים בוחרים לפנות לחלופות 'אנטי-מערכתיות' דוגמת ביטקוין. בתור נכס ש"מנותק" ממוסדות פיננסים מסורתיים וממדיניות ממשלתית, הביטקוין נתפס כהגנה האפשרית מפני תנודות חדות, ירידות בשווקים ומדיניות הדפסה אינסופית של כסף.

בנוסף, כניסת צרכנים מהמדינות המתפתחות – שם סובלים לעיתים מחוסר גישה למערכת בנקאית אמינה – דוחפת עוד יותר את הביקוש.

ההשפעה של חדשנות טכנולוגית ופומו
ההתפתחות המתמשכת של תשתיות בלוקצ'יין, שיפור אבטחת הארנקים הדיגיטליים ושירותים פיננסים מבוזרים (DeFi), כל אלה תורמים להוריד חסמים וחוסר אמון. הוסיפו לכך קמפיינים תקשורתיים והשפעות תרבותיות (וביניהן תמיכתם הפומבית של אנשים כמו אילון מאסק) – ותקבלו גל עצום של FOMO (פחד להישאר בחוץ) שמזרים שחקנים חדשים אל הזירה.

לסיכום
העלייה הנוכחית של ביטקוין אינה מקרית – אלא תוצאה של מפגש בין בשלות רגולטורית, התפתחויות טכנולוגיות, משבר אמון במערכת הפיננסית והפחתה בהיצע. האם השיאים יישברו בקרוב והאם יש צדק בנבואות המייללות שכל זה יתפוצץ? דבר אחד בטוח: הביטקוין ממשיך לבלבל את כללי המשחק, וכולם עוקבים – מנסים להבין אם זה הזמן להצטרף למהפכה או שמא להיזהר מזינוק מסחרר נוסף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *