אם הייתם עוקבים אחר השווקים בחודשים האחרונים, קשה היה להימנע מהכותרות הבוערות סביב מניית אנבידיה – החברה שהפכה, כמעט בן לילה, מהמובילה הוותיקה בתחום הכרטיסים הגרפיים לשם נרדף ל'זהב החדש' של הבינה המלאכותית. ב-2023 מניית אנבידיה נסקה בעשרות ולעיתים מאות אחוזים, שברה שיאים היסטוריים והובילה רבים לדבר על 'קדחת הגזיבה' חדשה, רק שהפעם מדובר בגזיבת שבבים – ולא בזהב.
אז מה בעצם הדליק את תאוות המשקיעים? הכול מתחיל בפריצת הדרך של הבינה המלאכותית הגנרטיבית (Generative AI), סוג של יודעת-כל כמו הצ'אטבוט 'צ'אט ג'י-פי-טי' שחשפה לעולם את עוצמת האלגוריתמים החדשים. מה שכולם הבינו מהר מאוד הוא, שכדי להפעיל את המערכות החכמות האלה – בין אם זה בכתיבת טקסטים, יצירת תמונות או אפילו פיתוח תרופות – נדרשת עוצמת חישוב אדירה. כאן נכנסה אנבידיה לתמונה: השבבים הגרפיים (GPU) שלה התגלו ככלי הקריטי ביותר להפעלת רשתות בינה מלאכותית מודרניות.
בשונה משבבי עיבוד סטנדרטיים (CPU), יחידות העיבוד הגרפיות של אנבידיה מותאמות במבנה שלהן לחישובים מקבילים רבים מאוד, מה שהופך אותן לאידיאליות למשימות לימוד עמוק (Deep Learning). מדי יום גובר הביקוש לשבבים אלו – לא רק מענקיות הטכנולוגיה (גוגל, אמזון, מיקרוסופט), אלא גם מחברות סטארטאפ, מעבדות מחקר, צבאות וגורמי ממשל בכל העולם.
בלי הרבה מתחרים בשוק (AMD לא מצליחה לעקוף בסקייל, אינטל עוד מפגרת מאחור), אנבידיה מצאה את עצמה שולטת כמעט מונופוליסטית. משקיעים מזהים כאן הזדמנות תקדימית – ולכן מוכנים לשלם פרמיה אדירה לפי מכפיל רווח שלא נראה כמותו שנים. חברות רבות מזדרזות לשדרג תשתיות, וההערכות הן שבשנים הקרובות יגבר הצורך בשבבים בקצב היסטרי, במיוחד לאור מהפכת ה-AI ברפואה, פיננסים, תחבורה חכמה ואפילו תרבות ובידור.
אך עם העליות הגדולות, עולות גם שאלות: האם יש כאן בועה בדומה לבועת הדוט קום? יש משקיעים החוששים מהאטה בלתי נמנעת – כלומר, שההייפ האדיר סביב הבינה המלאכותית הביא להערכת-יתר משמעותית של אנבידיה, ושביום שייכנסו שחקנים נוספים, הרווחים יתרסקו. אולם בינתיים, הביקוש כל כך עצום, שגם אם תיתכן רגולציה הדוקה יותר או תחרות עתידית, נראה שבשנתיים הקרובות אף גורם לא מסוגל להעיף את אנבידיה מהפסגה.
לסיכום, קדחת הגזיבה של 2024 היא לא רק סיפור על שוק ההון, אלא על שינוי עומק טכנולוגי שמשפיע על כל תחום בחיים. לבינה מלאכותית יש פוטנציאל אדיר – ואנבידיה, לפחות כרגע, היא המלכה הבלתי מעורערת. האם הנתיב הזה יימשך – או שנראה בקרוב תיקון כואב? דבר אחד ברור: המסע של מניית אנבידיה הוא שיעור מבריק על חיבור נדיר בין הון לטכנולוגיה במאה ה-21.