העידן הדיגיטלי שינה את פני הרפואה בעשור האחרון בצורה דרמטית. אפליקציות רפואיות מתקדמות, מערכות בינה מלאכותית (AI) ואוטומציה עומדות כעת במרכז תהליך קבלת ההחלטות הקליניות. ממרפאות קטנות ועד בתי חולים ענקיים, אנו עדים לשילוב הולך וגובר של טכנולוגיות שמבטיחות להפוך את הרפואה ליעילה, מהירה ומדויקת יותר. השאלה הגדולה, שגם מעוררת לא מעט חשש וסקרנות, היא: האם רופאי המשפחה, דמות בסיסית ומוכרת בחיינו, עומדים בסכנת החלפה מלאה על ידי אוטומציה ובינה מלאכותית?
בשנים האחרונות ניתן למצוא מערכות אוטומטיות שמבצעות תהליכים שבעבר בוצעו אך ורק על ידי רופאים. הן מסוגלות להעריך תסמינים, להציע אבחנות ראשוניות, ולהמליץ על טיפול, לעיתים בדיוק מרשים. כיום, ישנם אפילו בוטים רפואיים שמסוגלים לשאול את המטופל שאלות, לבצע סדר עדיפויות בתסמינים ולהמליץ על המשך טיפול או הפניה למומחה. כל זה קורה בלחיצת כפתור מהטלפון החכם, 24/7 ומבלי להמתין בתור.
אבל כדי להבין אם אוטומציה אכן מסכנת את עתיד רופאי המשפחה, חשוב לבחון את מגבלותיה. ראשית, מערכות אלו מבוססות על אלגוריתמים שניזונים מנתונים ומידע קיים. הן יודעות לזהות תבניות, לנתח סימפטומים נפוצים ולהציע פתרונות סטנדרטיים. במקרה של מקרים רפואיים פשוטים או חוזרים, מדובר בכלי מעולה שמפנה זמן לרופאים ופותר בעיות במהירות. אולם כאשר נכנסים למשחק מקרים מורכבים, תסמינים לא שגרתיים או מצבים שמערבים הבנה רגשית וחברתית – האוטומציה מתקשה לספק מענה.
אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שלא מעט ממחלות היום־יום של בני האדם, ובעיקר במרפאות המשפחה, מערבות הקשבה, שיחה אישית, אבחון של מצוקה רגשית ולעיתים התערבות רבת-שכבות. רופא משפחה טוב יודע לקרוא בין השורות, לזהות דפוסי התנהגות, ולהבין את גוף המטופל כבעל רקע, היסטוריה, מגדר, תרבות וקשרים. האלגוריתם המתקדם ביותר עדיין לא יודע להחליף את תחושת הבטן שבנויה על שנים של היכרות אישית, אינטואיציה וניסיון.
גם ההיבט האתי חשוב מאוד: חלק גדול מהפציינטים מצפים לחמלה, לאמפתיה, להבנה, ליחס אנושי חם ובעיקר – לאמון. לא פשוט לשתף רובוט או מכונה בתחושות קשות, פחדים או תחושות בושה, בטח שלא כאשר מדובר בצמתים בריאותיים חשובים. הרופא הוא, לא פעם, דמות משמעותית ויציבה שמלווה את הפציינט והמשפחה לאורך תקופות חיים שלמות, ולמערכת דיגיטלית יש עדיין דרך ארוכה כדי להתקרב למעמד הזה.
לסיכום, למרות שהאוטומציה משנה את פני הרפואה ומייעלת אותה, רופאי המשפחה אינם צפויים להיעלם בעתיד הנראה לעין. להיפך – סביר שהם יהפכו לשותפים לטכנולוגיה, ייעזרו בכלים חכמים לאבחון וניהול, וישמרו על המרכיבים האנושיים הקריטיים של המקצוע. האוטומציה תשחרר אותם מעיסוקים טכניים ותתן להם יותר זמן להיות שם באמת – לצד המטופל, לראות אותו, לשמוע אותו ולהיות בשביל מה שמכונה לא תוכל לעולם להעניק.
האוטומציה היא בהחלט העתיד של הרפואה – אבל כנראה שעדיין לא ההווה המלא של יחסי רופא-מטופל המשפחתיים. בעתיד הקרוב נראה רופא משפחה חכם, שותף לטכנולוגיה, ולא רובוט במקומו. בסוף, בריאות היא הרבה מעבר לדאטה ופרוטוקולים – וזה משהו שצריך אנשים אמיתיים כדי להבין באמת.