רוכבי האופניים בישראל זכו השנה להתחדשות מסעירה: עשרות קילומטרים של שבילים ייעודיים נפתחו בערים שונות, במועצות מקומיות ובשטחים הפתוחים. התוכנית הלאומית לקידום תחבורת האופניים והמודעות הגוברת לחשיבותה של רכיבה ירוקה דחפו את הרשויות להשקיע מאות מיליוני שקלים בפיתוח רשת שבילים בטוחה, נוחה ומעוררת השראה. מדובר במהלך רחב יריעה – ממסלולים עירוניים בתוך תל-אביב, ירושלים וחיפה, דרך שבילים במושבים וקיבוצים ועד מסלולי שטח בנוף הפתוח.
ברחבי גוש דן הורחבו השנה משמעותית הקווים הירוקים – שבילי 'סי-ווי' ו'ירוק דן' – לצד פתיחת קטעים חדשים ברשת שבילי האופניים של תל-אביב, גבעתיים ורמת-גן. אזורים שבעבר היו סכנת נפשות לרוכבים הפכו היום לצירים בטוחים, כולל הפרדה מוחלטת מהכביש ופינות התרעננות לכל אורך הדרך. בשכונות חדשות בעיר רעננה נחנך שביל משודרג המחבר בין הפארק העירוני לבין מרכז התרבות, ומאפשר לאלפי משפחות להתנייד בקלות – תוך חוויית רכיבה נעימה.
בעיר חיפה, בזכות שיתוף פעולה עם משרד התחבורה, הוקם שביל אופניים שמטפס את רחוב מוריה ומחבר בין המרכז לכרמל בעלייה מתונה במיוחד ולעיתים עם תצפיות מרהיבות לעבר הים. בעיר מודיעין-מכבים-רעות הוצבה מטרה שאפתנית – שביל אופניים עוקף עיר המקיף כמעט את כולה, כחלק מחזון העיר הירוקה.
לא רק בחללים עירוניים: בצפון הארץ, בשדות המוריקים של יישובי העמקים, נפתחו קטעי רכיבה חדשים שמתאימים גם לרוכבים מקצועיים וגם למשפחות. מועצה אזורית יזרעאל חנכה את 'שביל העמק' – מסלול שכולו דרך נוף יפיפייה המקשרת בין יישובי המועצה, כרמים, פלגים ציוריים ותצפיות לכיוון הגלבוע והכנרת. לצד השביל הוצבו תחנות עצירה עם מתקני מים ותחזוקה בסיסית לאופניים.
בדרום הארץ הורחב מסלול 'שביל ישראל לאופניים' – יוזמה לאומית שאפתנית שמטרתה ליצור רצף רכיבה מהחרמון לאילת. השנה הושק קטע כ-30 ק"מ ביוזמת קק"ל, המקשר בין פארק ירוחם ונופי רמת-נגב, ומציע מסלול רכיבה חווייתי בין דיונות, גבעות בזלת ומרחבים בראשיתיים.
אלו לא רק מסלולים פיזיים. במקביל מתפתחות תשתיות תומכות: מתקני חניית אופניים מאובטחים, עמדות תיקון עצמי ותחנות השכרת אופניים לצד דרכי האופניים החדשות. בעיר אילת, לדוגמה, טופח מסלול חדש לטובת מבקרים שרוצים לשלב רכיבה בעיר עם מסלול ייחודי המוביל עד לשמורת האלמוגים.
לשבילים החדשים יש משמעות רבה גם באיכות החיים העירונית: צמצום פקקים, הפחתת זיהום אוויר, ושיפור התחבורה האישית. לצד היתרונות הבריאותיים – הגברת הפעילות הגופנית ושיפור מצב הרוח – תורמים השבילים גם להתחדשות סביבתית ותיירותית: יותר משפחות יוצאות לרכיבה בסופי שבוע, עסקים סמוכים מדווחים על גידול בלקוחות, ומגוון אירועים מקומיים מתקיימים סביב מסלולי האופניים.
ולסיום: לצד החידושים, יש עוד עבודה – חיבורים בין מסלולים, הקפדה על תחזוקה והרחבה לפריפריה. אבל העתיד נראה אופטימי – יותר ישראלים מדוושים בגאווה, והחזון של רשת שבילים רציפה, בטוחה ורחבה, הולך ומתקרב. אז אם מזמן לא רכבתם, עכשיו זה הזמן לעלות על האופניים ולגלות את הארץ במסלול חדש.